Vellu Lipponen

Haulikkokoulu ja Kiväärikoulu / Karjala
Vastuukouluttaja

Vellu LipponenTervehdys!

Metsästys- ja ampumaharrastus on verissä ja ensimmäiset jahtireissut tehtiin isän selässä, repussa matkustaen.

Armeijassa sain tarkka-ampujakoulutuksen ja noihin aikoihin mukaan kuvioihin tuli vahvasti myös koiraharrastus. Tämän harrastuksen myötä olen saanut loistavia mahdollisuuksia tutustua suomalaiseen metsästykseen lähes joka puolella Suomea ja jopa Euroopassa. Noutajakoiraharrastuksen myötä pääsin mukaan jahteihin ja koiranohjaajana näin vierestä (valitettavasti) myös tuhansia ohilaukauksia. Ampumataidon merkitys näyttäytyi aivan uudessa valossa, kun seurasin koiran kanssa ympärillä tapahtuvaa jahtia. Siinä sitä aina toivoi niitä ”parempia riistalaukauksia”.

Palattuamme takaisin kotiseudulle tuli hirvikoirat vahvasti mukaan kuvioihin ja se muutti myös kivääriampumaharjoittelun luonnetta, koska näiden koirien myötä karhunmetsästyksestä tuli iso osa elämää. Kohtaamiset tuon metsänkuninkaan kanssa saivat menemään yhä useammin ja useammin ampumaradalle harjoittelemaan nyt nopeampaa aseenkäsittelyä.

Olen toiminut useissa porukkajahdeissa metsästyksenjohtajana niin suurpetojahdeissa, kuin myös hirvimetsällä. Näissä porukalla tapahtuvissa metsästystapahtumissa on ensiarvoisen tärkeää turvallisuus ja ymmärtää onnistuneen riistalaukauksen merkitys. Nämä asiat on aina hyvää pitää metsällä mielessä.

”Kohti parempia riistalaukauksia” -Vellu